گزارش سازمان بازرسی از وضعیت سایپا؛ حرکت در مسیر اصلاح ساختار و بازسازی تولید، بررسیهای اخیر سازمان بازرسی کل کشور از وضعیت شرکت خودروسازی سایپا، تصویری روشن از ضرورت انجام اصلاحات ساختاری در این مجموعه و بهبود فرآیندهای زنجیره تأمین ارائه میدهد. بر اساس این گزارش، تداوم برخی تصمیمات غیرکارشناسی در دورههای گذشته موجب افزایش تعهدات معوق و فشار بر بخشهای تولیدی شده است، اما مدیران فعلی با رویکردی اصلاحگرایانه، گامهای مؤثری در مسیر بازسازی و ارتقای بهرهوری برداشتهاند.
به گزارش صنایع خودرو به نقل از ایلنا، این گزارش تأکید دارد که بخشی از چالشهای فعلی سایپا ناشی از سیاستهای فروش در دورههای گذشته بوده است؛ سیاستهایی نظیر پیشفروش گسترده محصولات فراتر از ظرفیت واقعی تولید که سبب شد تعهدات شرکت افزایش یابد و تأمین مالی و لجستیکی مجموعه با دشواری روبهرو شود. برای نمونه، میزان ثبتنام برخی محصولات بیش از دو برابر ظرفیت تولید سالانه بوده که این امر فشار مضاعفی بر زنجیره تولید وارد کرده است.
مطابق بررسیهای سازمان بازرسی، خودروهایی که در حال حاضر تحویل مشتریان میشود مربوط به تعهدات انباشته پیشین است و به همین دلیل منابع مالی تازهای برای پرداخت مطالبات قطعهسازان ایجاد نشده است. این موضوع در مقطعی باعث کندی در روند تأمین قطعات و افزایش موقت خودروهای ناقص شد.
با این حال، طی ماههای اخیر مدیران فعلی سایپا با اتخاذ تدابیر اصلاحی، تمرکز بر بازسازی ساختار مالی، و اجرای برنامههای دقیق نظارتی، روند اصلاح حسابها و بازپرداخت تعهدات را تسریع کردهاند. توقف تولید محصولات قدیمی، تمرکز بر طراحی و عرضه محصولات جدید با ارزش افزوده بیشتر، و همکاری گستردهتر با سازندگان داخلی از جمله اقدامات کلیدی در این مسیر به شمار میرود.
چندی پیش آرش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور، گفت: «شرایط امروز سایپا نتیجه آیندهفروشیهای گذشته است، اما مدیران فعلی تمام توان خود را برای حل چالشها بهکار بستهاند».
وی تأکید کرد: «در صورت تزریق نقدینگی مورد نیاز به زنجیره تأمین، سایپا توانایی تولید روزانه ۱۸۰۰ خودرو را دارد و میتواند تمام معوقات خود را تا پایان سال تسویه کند.»
به گفته وی، «سایپا طی یک سال و نیم اخیر روند اصلاح حسابها و بازپرداخت تعهدات را آغاز کرده و تعهدات معوق این شرکت به شکل محسوسی کاهش یافته است. مدیران جدید سایپا ضمن تمرکز بر توقف تولید محصولات قدیمی مانند پراید، مسیر عرضه محصولات جدید با ارزش افزوده بالاتر را در پیش گرفتهاند.»
با توجه به چالشهای فعلی، کارشناسان بر لزوم «جراحی بزرگ در صنعت خودرو» تأکید دارند. همراهی بانک مرکزی و بهویژه بانکهای عامل در تأمین نقدینگی، استفاده از روشهای نوین تأمین مالی بهویژه از طریق بورس، و نظارت دقیق نهادهای نظارتی بر عملکرد خودروسازان و قطعهسازان از مهمترین الزامات برونرفت از بحران تلقی میشود.
در همین راستا، سازمان بازرسی کل کشور نیز پیشنهاد کرده است واگذاری سهام تودلی برای تأمین منابع، تدوین نقشه راه جامع صنعت خودرو توسط وزارت صمت، ارائه تسهیلات حمایتی با نرخ ترجیحی، و چابکسازی ساختار زنجیره تأمین در دستور کار قرار گیرد.















